Evenementen

Bij Scouting Gelderland staan evenementen zowel in het teken van de samenleving als in een veilige en gezonde omgeving. Onderstaand zijn een aantal van onze belangrijkste evenementen.

Project Bedeeld en minder bedeeld

Er bestaan grote verschillen tussen arm en rijk in de wereld en zelfs dichter bij huis, in Nederland. Onze scouts worden ook in de buurt van hun huis met armoede geconfronteerd. Via dit project zullen ze zien wat er in de eigen omgeving gedaan kan worden om het leefbaarder te maken voor mensen met geldproblemen of weinig inkomsten door onvoorziene omstandigheden.

Wat je gaat doen, hangt natuurlijk volledig af van wat je belangrijk vindt;

– Bezoek een plaatselijke voedselbank voor ondersteuning bij dagelijkse werkzaamheden

– Meldt je aan bij het Leger des Heils en ga koken voor daklozen in de omgeving van Gelderland

-Misschien wil je een geld ophaalactie op touw zetten om ervoor te zorgen dat je eigen vriend of vriendin meekan met een expeditie bij de scouting

– Neem contact op met het bestuur van jouw gemeente om in gesprek te gaan over toekomstige lokale projecten en hoe je daarbij ondersteuning kan bieden

Brand blussen

Tijdens dit evenement leren de scouts hoe een brand te blussen en het gebruiken van de branddriehoek.

Er wordt gecontroleerd of elke scout weet wat de branddriehoek is en hoe hij werkt en wat betekent het om de brand te blussen? Elk team krijgt een kleine brand te blussen, dit ter simulatie. Daarna gaan de scouts in ploegen proberen het water zo snel mogelijk te blussen door gebruik te maken van de spuitfles. De eerste van de groep mag de spuit vullen, snelt zich naar de brand en probeert die te blussen. Nadat de spuitfles is geleegd, haast de scout zich terug en geeft de spuit aan de eerstvolgende. Dit zal een herhaling van stappen zijn totdat het vuur gedoofd is.

O jee, een ongeluk

Assisteren bij een ongeval vereist soms bepaalde vaardigheden. Deze vaardigheden zijn heel duidelijk op het gebied van eerste hulp. In dit spel hopen we op een leuke manier advies te geven over eerste hulp. Bij eerste hulp denken we aan kleine incidenten waarbij de scout moet weten wat hem of haar te doen staat.

Tijdens deze oefening worden verschillende vragen gesteld. Als het antwoord juist is, dan worden de volgende vragen voorgelegd. Als het antwoord onjuist is, moet het team eerst naar de begeleidingspost gaan, waar het kader de scouts van extra informatie zal voorzien om een nieuwe poging te wagen. Het staat de scouts uiteraard vrij om een kaderlid te vragen om als expert te fungeren, in de rol van hulpverlener of verpleegkundige bijvoorbeeld.

Maak een bord per ploeg,  met zoveel haken als er opdrachten zijn uitgeschreven. Elke haak komt overeen met een nummer en een specifieke vraag. Daarnaast zijn er enkele ringen nodig. EHBO-brieven worden op het bord geverfd of met krijt getekend en haken of spijkers worden met een hamer zorgvuldig in deze letters geslagen.

Elke ploeg gooit een cirkelvormig object en probeert het juiste antwoord te geven of het antwoord te vinden.